Fügefa – Kelenföldi Evangélikus Óvoda

Bemutatkozás

A dolgok nem kívül kezdődnek, hanem belül, és nem alul, hanem felül, és nem a láthatóban hanem a láthatatlanban.

(Hamvas Béla)

A Fügefa Óvoda Budán a  XI. kerületben, Kelenföld déli részén található, Albertfalva közeli szomszédságában. Óvodánk a Magyarországi Evangélikus Egyház fenntartásában működő intézmény, mely 4 csoportjával 2025 szeptemberében nyitja meg kapuit.

Célunk olyan boldog, kiegyensúlyozott, biztos alapokkal rendelkező, Istenben bízó, őrá hagyatkozó gyermekeket nevelni, akik belső tartásukkal, testi-lelki egészségükkel alkalmasak az iskola, majd később az élet kihívásainak megfelelni, hosszútávon pedig aktív és értékes tagjává váljanak közösségüknek, társadalmunknak. Valljuk, hogy a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelezettsége, ebben a nevelési folyamatban az óvoda kiegészítő, bizonyos esetekben hátránycsökkentő szerepet lát el. Ennek érdekében kiemelten fontosnak véljük a családokkal való kapcsolattartást, szoros együttműködést.

Óvodánk olyan egyéni és közösségi élményeket kínál, amely esélyt ad a személyiség kibontakoztatására, a hit megszületésére, a családok számára pedig a keresztény közösségben hordozott közös felelősség megélésére. Jézus tanításának és életpéldájának értelmében az evangélikus óvoda szándéka személyes emberi kapcsolatok kialakítása.

„Hálásak vagyunk, hogy az egyházközség területén hamarosan megnyithatja kapuit egy új evangélikus óvoda. Gyülekezetünk közössége mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy egészséges lelki köldökzsinórja lehessen az új intézménynek. Nyitottsággal várjuk az óvodához tartozó családokat alkalmainkra, ünnepeinkre. Elkötelezettek vagyunk az interaktív találkozások mellett, hogy kölcsönösen gazdagodhassunk egymás értékei, áldásai által” – Gáncs Tamás, a kelenföldi evangélikus gyülekezet lelkésze.

 

Pedagógiai Programunk keresztény szellemiségével összhangban elkötelezettek vagyunk a mesepedagógia módszere mellett, melynek gyakorlati megvalósításához Bajzáth Mária által kidolgozott Népmesekincstár- Mesepedagógia módszertanát választottuk és komplex módon alkalmazzuk az óvodai mindennapok során.

A mesepedagógiáról:

A Népmesekincstár mesepedagógiai módszer lényege: rendszeresen ismétlődő mesemondás és mondókázás, a pedagógus közös játéka, tánca, éneklése a gyerekekkel, amely minden résztvevő számára valódi élményt és örömforrást jelent. Fontos szerepet kap még a mozgás, a kézművesség, az alkotás, a párbeszéd minden formája, az érzékszervek, érzékelés fejlesztése; valamint a kapcsolatkeresés a minket körülölelő világgal, a négy elemmel: földdel, vízzel, tűzzel és levegővel. Ezek a tevékenységek a gyerekeket a mesék kapujához vezetik, amelyen belépve mindenki megtalálhatja a mese – számára érvényes – neki szóló üzenetét. A tevékenységek célja az is, hogy segítségükkel a gyerekek megismerjék önmagukat, felfedezzék az összefüggéseket a világban, képesek legyenek ebben a rendszerben önmagukat elhelyezni, kapcsolódni másokhoz, és megtalálják a saját helyüket.

A Népmesekincstár mesepedagógiai módszer alapja: a mesehallgató gyerekek életkori sajátosságai, az őket foglalkoztató kérdések és a mesék összekapcsolása. Ezt egészítik ki a mondókák, népi játékok, népdalok, találós kérdések, nyelvtörők. Ezek az elemek, miközben önmagukban is értékes egészek, a mesék aranyfonalára fűzve komplex egységet alkotnak, a hozzájuk kapcsolható tevékenységekkel, minimum 8 intelligenciaterület fejleszthető. PL: A testről szóló mesékhez, kapcsolódik mondóka, népi játék, találós, népdal. Ugyanez igaz az időjárásra, családra, életre-halálra, számokra, állatokra, barátságra stb.

A népköltészeti alkotások hatalmas kincsestára, szinte minden emberi kérdésre, problémára, élethelyzetre őriz választ. A gyerekcsoport igényei, aktuális állapota határozza meg, hogy mikor, melyiket és mennyit adunk át az egy -egy témához kapcsolható népköltészeti alkotásokból.  A cél az, hogy az óvodai napba, az öltözködésbe, a konfliktuskezelésbe, a tanítási órába, a napközis tevékenységekbe, az udvari játékba, az intézményes nevelés ünnepeibe, spontán és tudatosan egyaránt beépítve az elemeket, emlékezetes, örömteli, felszabadult pillanatokat nyújtsunk a gyerekeknek. A mese és a játék sosem lehet kötelező! Didakszis nélkül tanítsunk, fejlesszünk, adjunk át tudást, törekedjünk arra, hogy minden gyerek örömmel hallgasson mesét, szabadon énekeljen, játsszon, alkosson!

(Bajzáth Mária)

Tehetséggondozás:

Mint minden ember, így minden gyermek egyedi, különleges és megismételhetetlen személyiség. Istentől kapott tálentumaink minősége és mértéke  változatos képet mutat már gyermekkorban is. Feladatunk, a gyermek kimagasló képességének fejlesztése, kibontása differenciált feladatokkal; a gyengébb képességek életkorának megfelelő fejlesztése.

Óvodánk tehetséggondozó programja az Aranyalma mese- és drámaműhely keretein belül is támogatja és fejleszti a tehetségígéretet hordozó gyermekeket.